Lanzarote, dag 1

Bild

20131118_154724Nu är vi framme på vårt hotell, Sinco Plazas, i Puerto del Carmen på Lanzarote. Det har varit en extremt lång dag med uppstigning strax efter klockan 04.00. Vi var på Arlanda strax innan klockan 6. Där blev det först lite problem eftersom tjejen i infodisken på Arlanda påstod att vi inte hade bokat någon assistans på flygplatsen, vilket 20131118_170246vi hade och vilket också bekrätades sen vid incheckningen. Vi fick i alla fall assistans och allt gick bra. Vi hann med en lättare frukost på Arlanda innan planet lyfte mot Lanzarote klockan 07.35. Vi hade bokad mat ombord på planet och fick därför en trerätters lunch serverad klockan 09.20. Någon sorts variant på Toast Skagen, Köttfärsbiffar med potatis och äppelkaka till efterrätt. Jag höll mig till själva huvudrätten för att försöka få någon sorts struktur på mitt blodsocker. Det gick så där kan man väl sammanfatta det med. Jag har dessutom nån sorts infektion i kroppen, halsont och så vilket ju inte gör det lättare att hålla sockret i schack. Ungefär 12.20 lokal tid landade vi och här fungerade assistansen hur bra som helst. Vi fick vår packning och hamnade vid rätt transferbuss som tog oss till hotellet. Väl här checkade vi in i vår lägenhet och gick därefter och intog dagens riktiga lunch. För min del en magnifik macka med pommes och naturligtvis med öl därtill. Vi har också hunnit med att handla frukostmat, öl, vatten och andra förnödenheter under eftermiddagen, tagit en siesta för att orka med kvällen och sedan ätit en god middag i hotellets restaurang. Nu börjar det kännas rejält i kroppen att det varit en lång dag så det ska bli mycket skönt att sova. Just i kväll är det inte så varmt här så det kommer vara en mycket behaglig temperatur i sovrummet.

Äntligen!

2013-10-30 09.20.04
Älgen har följt mig genom åren. Nu har han ny utsikt i Enskede.

Idag har jag uppnått något som jag strävat efter under de snart 14 år som jag bott i Stockholm. Jag har äntligen gångavstånd till jobbet – eller tre stationer med tunnelbanan.

Idag har jag och Skippen flyttat in på vårt nya kontor på vårt huvudkontor i Enskede.

Som ombudsman har jag dels riksuppdrag med delansvar i en del av våra nationella arbetsgrupper och för intressepolitiska frågor vi driver. Dessutom så har jag distriktsansvar för två distrikt, Östergötland och Värmland. Jag hade förut ansvar för mitt gamla hemdistrikt Sörmland men vi har gjort lite rockad i regionen och då blev det så här. I samband med det har jag också fått byta min lokalplacering från Linköping till Stockholm. Jag trivs grymt bra på kansliet i Linköping också men det har känts jobbigt att i bland bara resa dit för att sitta vid skrivbordet. Nu står skrivbordet en kvart hemifrån och jag kommer resa ut i regionen för at vara med vid möten och aktiviteter. Det kommer bli bättre på alla sätt. Mindre tid går bort i resor, jag får närmare till jobbet och det blir lättare att kombinera med familj och småbarn. Det ska också bli spännande att nu börja arbeta med värmlänningarnas frågor.

I samband med flytten till Enskede har jag också fått en ny, lite större, bildskärm. Det var meningen att jag skulle få en 27″ Samsungskärm men det visade sig att specarna inte överensstämde med verkligheten, det fanns inget VESA-fäste på skärmen så den gick inte att montera på arm vilket skulle gjort det lite opraktiskt för mig. Leverantören fixade i stället fram en 30″ Dell-skärm som nu är på plats på kontoret. Det är lite större än jag tänkt mig men jag hoppas att det ändå kommer fungera bra.

Andra bloggar om: , , ,

Besök under Söder

Bild

2013-10-13 13.17.53Idag har vi varit ute på utflykt till Södermalms underjord. Jag, Daniela, Jocke och Denise träffades vid Medborgarplatsen för att gå till Fatbursparken och den visning av Citybanan som hölls idag.

Det var helt enormt mycket människor. Nog hade man kunnat räkna ut att det skulle dra rätt mycket folk men att det skulle vara köer ända ut till Götgatan i dubbla led var svårt att tro. Närmare två timmar tog det innan vi fick gå ner i tunneln. Promenaden gick från Fatbursparken till Söder Mälarstrand, en vandring på ungefär 1100 meter. Det var intressant att se en liten del av vad som komma skall. Det vore naturligtvis ännu mer spännande att få gå i tunneln under Riddarfjärden, men man kan inte få allt.

Efter avslutad promenad bjöds vi på kaffe och bulle och det smakade otroligt gott i tunnelmynningen.

Hade man vetat exakt hur mycket folk det skulle vara där är det kanske tveksamt om man gett sig in på projektet, men visst det var så ju intressant.

Andra bloggar om: , , , , ,

Dags att stänga för säsongen

Bild

2013-09-29 13.23.45 2013-09-29 14.39.45 2013-09-29 15.52.08 2013-09-29 14.26.14I dag har jag med hjälp av Jocke förberett husvagnen för vintern. Förtältet har plockats ner och packats ihop, tältets möbler har täckts med presenning och vattentanken har tömts.

Nu är allt i princip klart så att vagnen kan få gå in i sin vinterdvala, frysa ihop och sedan invänta en ny vår och härlig sommar.

Vi har inte varit vid vagnen riktigt så mycket som det var tänkt. Det finns väl flera skäl till det, en är att vi saknat en bra lösning för våra katter om vi vill vara längre tid där och en annan är att Elin av någon anledning haft väldigt svårt att sova när vi varit i vagnen.

I och med flytten kan det förhoppningsvis bli lättare att lösa kattfrågan och till nästa sommar är ju också Elin större vilket kanske gör att hon då trivs bättre i vagnen.

Jag gillar husvagnslivet – men jag kan ju inte sticka under stol med att jag drömmer om ett litet fritidshus eller sommarstuga. En plats att vara på hela somrarna och där det också går att ha med katterna. Förhoppningsvis kan den drömmen bli verklighet i framtiden men till dess får husvagnslivet duga.

Nu är i alla fall den här säsongen slut och man får börja drömma om en ny sommar. Jag kan inte påstå att jag ser fram emot vintern, men å andra sidan så har jag inte så mycket emot den heller – så länge den inte blir allt för kall och snörik. Fast jag har ju hellre några minusgrader, snö på marken och att det torkat upp, ett torrt och fint vinterväglag hellre än en blaskig vårhöstvinter där årstiderna inte skiljer sig åt så mycket.

Till våren ska tältet åter resas, det blir spännande att se om vi får ihop alla pinnar till ett stabilt förtält igen. Men som Jocke sa idag, med ett par koppar kaffe och en kasse pilsner löser det sig nog…

Andra bloggar om: , , , , , ,

Fredag i Rom

Bild

Fredagen ägnades åt besök i Peterskyrkan och Vatikanen. Vi gick och gick väldigt mycket och mina fötter är aningens ledsna över det myckna promenerandet här i Rom.  image

Torsdagen i bilder

Dagen bjöd bland annat på besök på Piazza Navona och vid Pantheon. Dessutom ett dopp i en fontän. Idag är vädret lite sämre och det är väldigt kvavt. Just nu besök på hotellet för dusch innan vi går ut och letar middag.

Trägolv i förtältet

2013-06-01 17.26.24
En regnig dag i tältet.

Idag har vi fått hjälp av Kenny och Mattias att lägga golv i förtältet vid husvagnen. Strax efter klockan 9 i morse dök de upp och efter en kopp kaffe tog arbetet fart. Det gick fortare än vad jag trodde och strax efter två var bygget klart och då hade vi ändå också hunnit med ett lunchavbrott. Nu återstår bara lite lite finlir innan det är hundra procent klart. Men det känns bra att ha golv nu. Bilden till höger visar hur det såg ut innan en regnig dag, det ska vi slippa från och med nu. Förutom själva golvbygget så blev vagnen också upprätad, så att den står rakare i förhållande till vägen – och också mer stabilt.

Golvet gör också det lättare att gå i och ur vagnen då den lilla pallen som tidigare behövts för att kliva in numera kan avskaffas. Skönt!