Köpenhamn 2017

En byggnad i Christiania.

Det var inte meningen att jag skulle ha någon mer semester den här sommaren, men tillfälligheternas spel gjorde att det blev en resa till Köpenhamn tillsammans med Nanna.

Vi åkte i torsdags med tåg direkt mot Köpenhamn, en resa på drygt fem timmar. Väl framme i Köpenhamn började vi med att leta reda på vårt hotell. Vi fick använda GPS och det är inte helt säkert att vi gick den allra närmaste vägen. Det visade sig att vårt hotell låg ganska nära Ströget och alltså rätt centralt även om det var en bit från järnvägsstationen. Vi kom i alla fall fram till vårt hotell och kunde checka in. Kvällen bestod sedan i att lära känna närområdet och fixa dagens middag, hamburgare på restaurang på Ströget.

Undertecknad på en uteservering i Nyhavn.

Dag två kollade vi in Nyhavn, gick längs kanalen, tittade på folk och båtar och hade det allmänt chill. Vi stannade till för en förmiddagsöl i närheten av kanalen och det var riktigt skönt i solen. Min kontaktlins började bråka och till slut ramlade den ur ögat. Jag gjorde ett fåfängt försök att få den tillbaka i ögat men fick snart ge upp. Som tur var hade jag en extra lins på hotellet så vi fick återvända dit.

Hänglås vid en av broarna vid kanalen i Nyhavn.

Vi upptäckte att Köpenhamnsborna – eller turister – har låtit sig inspireras av Ponts des Arts i Paris, ni vet bron där kärlekspar förr satte upp hänglås för att visa sin kärlek. Seden är så vitt jag förstår avskaffad i Paris men i Köpenhamn lever den vidare, om än i mindre skala.

Kvällsbild från Tivoli.

Eftermiddagen och kvällen ägnade vi åt besök på Tivoli. Det blev en trevlig vistelse där vi mest gick runt, drack öl och käkade gott. Vi förundrades först lite av den stora mängden tonårstjejer som fanns inne i parken. Det visade sig att gruppen 5 seconds of summer skulle spela senare på kvällen. De gick på scenen cirka klockan 22.00, i samma veva som vi lämnade Tivoli för att gå tillbaka till vårt hotell.

Ett galleri i Christiania

Den sista hela dagen i Köpenhamn tog vi en tur till Christiania. Det är en intressant känsla att besöka denna stad i staden och man får definitivt känslan av att man är där inne medan resten av världen finns utanför. Det känns också lite märkligt att se folk handla med narkotika och använda den helt öppet. Det är ju en sorts turistattraktion också och vi slog oss ner en stund med en öl på en uteservering innan vi tog en promenad runt området.

En och annan öl slank ner under semestern.

Vi återvände till Nyhavn för en sen lunch innan vi beslöt oss för att ta det lugnt på hotellet en stund. Det blev många steg under dessa dagar och vi kände oss båda lite slitna. Middagen intogs längs Ströget.

Sista dagen så gjorde vi inte så mycket mer än att köpa fika till hemresan och gå mot stationen. Vid lunchtid rullade tåget mot Sverige igen. Jag gillade Köpenhamn, och det var riktigt nice med ett par dagar med att bara vara, dricka en och annan öl och bara ta det lugnt. Nu är semestern definitivt slut och det är bara att ta tag i vardagen igen.

Legoland 2017

I indianernas värld fick Elin en rosa fjäder och sitt indiannamn: Galloperande hästen.

Tillsammans med tre andra familjer har vi besökt Legoland i Danmark. Vi var iväg fyra dagar och hann förutom Legoland också besöka vattenlandet Aquadome.

Två dagar inne i Legoland var intensivt. Det är mycket människor, långa köer och det var dessutom stundtals gassande varmt första dagen. Elin var mycket tålmodigare än jag hade väntat mig.

Hennes favorit var nog när vi åkte Legokanoterna som avslutas med ett litet fritt fall med chans att bli blöt.

Elin och jag åkte Duplo Express.

Berlin 2017

Från vårt rum på 31a våningen på Park Hotel Alexanderplatz var utsikten mot TV-tornet och resten av staden enastående.

Jag var i Berlin senast förra sommaren, men det är sju år sedan jag senast åkte hit tillsammans med Nanna. Vi bestämde oss därför för att tillbringa fyra dagar i den tyska huvudstaden.

Den här gången ägnade vi oss inte åt speciellt mycket turistande utan mer åt att bara hänga och ha lata trevliga dagar.

Några mer turistiga grejer blev det dock. Vi besökte till exempel DDR-museet. Det var vi även på för sju år sedan, men sedan dess har det förändrats rejält. Det har både blivit större och mer interaktivt. På gott och ont får man nog säga.

Så här kunde ett vardagsrum se ut i det forna Östtyskland.

Vi åkte också en sväng till koncentrationslägret Sachsenhausen. Jag var där förra året, men eftersom Nanna inte varit i ett koncentrationsläger så åkte vi dit.

Denkmal für die ermordeten Juden Europas, förintelsemonumentet, nära Potsdamerplatz gick vi förbi på en av våra stadsvandringar.
Stor och trevlig plats att chilla på i hotellets bar. Man känner sig liten i den gigantiska soffan.

Annars bestod veckan av god mat, god öl, härliga promenader och en härlig stämning i en av mina favoritstäder. Om vi kommer att återvända? Ja, det kommer vi absolut göra!

Möte med lejonen

Lejon på nära håll.

Ett besök i Kolmården stod på programmet för denna sommar. Förra sommaren åkte vi dit över dagen men denna gång blev det två dagar med övernattning i Kolmårdens Safari Camp. Vi var ett större gäng på fyra familjer som åkte i minibussar från Stockholm ner till Kolmården på tisdagsmorgonen. Väl framme i parken började vi med lunch, åkte Safari-linbana och besökte Bamses Värld. Där blev Elin helt starstruck när hon fick chansen att kramas med Lille Skutt som dessutom dansade lite med henne på scenen.

Vid halv sex var det dags för samling för att i gemensam caravan åka till Safari Camp. Där parkerade vi och fick följa med upp på stallbakcen. Därifrån fick vi gå en kort bit till lejonens del av Safariparken. Vi gick genom en tunnel och in i en bur. Där hamnade vi på dryga meterns avstånd från lejonen. Ett antal lejonhonor med ungar strök runt buren. Det var en mäktig känsla att vara så nära dessa stora kattdjur. Elin som länge väntat på sitt lejonmöte var väldigt nöjd.

Efter lejonmötet gick vi in i själva campen där vi tilldelades tält, packade upp och sedan åt grillbuffé med korv, hamburgare, kyckling och potatissallad.

Dag två började med besök i badanläggningen på Vildmarkshotellet. Elin gillade att åka runt med mig i strömbanan, och tyckte det var riktigt häftigt att man kunde simma ut utomhus.

Väl inne i parken fick Elin se tigrar, vi tog ett varv till i Safaribanan och besökte Bamses värld igen. Elin åkte båten Viktoria med sin mamma och Godiståget med mig. Trots att berg- och dalbanan är barnanpassad, eller kanske just därför, så tyckte jag den var på gränsen. Jag får svårare och svårare med åkattraktioner. Att jag skulle åka den nya berg- och dalbanan Wildfire är helt uteslutet!

Vid femtiden gav vi oss i väg mot Stockholm igen och kom efter middagsstopp vid Sillekrog tillbaka till Stockholm igen vid åttatiden.

Andra bloggar om: , ,

Berlin 2016

Nu sitter jag på tåget hem från Malmö efter ett besök i Berlin. Det är sex år sedan jag senast besökte Berlin men nu var det dags igen. Denna gång tillsammans med Daniela. Hennes första besök i den tyska huvudstaden. Vi åkte buss från Malmö med Ölvemarks genom Danmark och Tyskland ner till Berlin. Jag har alltid flugit ner förut och jag måste nog säga att det är något jag föredrar.

Vy vid Bahnhof Zoo

Denna gång bodde vi i närheten av Kurdamm och Bahnhof Zoo. Det är forna väst-områden och idag ett finansområde präglat av lyxiga hotell. Det här är nog den del av Berlin som har minst av stadens stjäl. Jag har alltid tidigare bott i forna öst och det är de delarna av staden som jag alltid kommer att tycka bäst om.

Checkpoint Charlie med det rekonstruerade vakthuset, och moderna vakter som låter sig fotas med turister.

Vi tillbringade tre hela dagar i Berlin och den första dagen begav vi oss mot ett av stadens kanske mest välkända turistställen, Checkpoint Charlie. Den berömda gränsövergången mellan öst och väst. Det var här som amerikanska och ryska tanks stod nos mot nos en gång i världen.

En röd cabbad Trabant tog oss runt i Berlin. Daniela i baksätet och ledsagaren Eva vid ratten.

Under måndagen tog vi också ut på ett safari med Trabant. En av våra ledsagare körde den klassiska DDR-bilen runt i staden medan vi guidades via radio. En riktigt rolig upplevelse!

Jag och Daniela med Brandenburger Tor i bakgrunden.

Vi hann också med en promenad från Alexanderplatz via Unter den Linden till Brandenburger Tor. Även det ett klassiskt landmärke i Berlin. Förra gången jag var där förstördes utsikten av byggställningar och det var delvis likadant denna gång.

Berliner Dom

Under tisdagen besökte vi koncentrationslägret Sachsenhausen i Oranienburg utanför Berlin. Onsdagen ägnades åt lite shopping, middag vid Alexanderplatz och så passerade vi förbi Berliner dom, Berlins domkyrka.

En trafikolycka stängde av trafiken ut från Berlin. På andra sidan olyckan var autobahn helt tom i norrgående riktning.

På torsdagen började vi resan hemåt genom att åka mot Rostock där vi åt lunch. Strax efter att vi lämnat Berlin skedde en stor trafikolycka på autobahn. Vi hade turen att precis ha passerat den. När vi lämnade en rastplats längre fram fick vi uppleva den ovanliga känslan att åka på en helt tom autobahn.

Ännu ett besök i Berlin är över. Och jag längtar redan tillbaka. Berlin är en underbart härlig stad och jag gillar den mycket. Så det är bara att säga auf wiedersehen Berlin!

Besök i Sachsenhausen

I samband med besöket i Berlin passade vi på att åka ut till Oranienburg och koncentrationslägret Sachsenhausen. Lägret fungerade mellan 1936-1945 som ett nazityskt läger och övertogs sedan av den sovjetiska ockupationsmakten som ett special-läger för tyska krigsfångar och ryska desertörer. Sachsenhausen var det första specialritade koncentrationslägret och fick stå mall för de kommande SS-lägren runt om i tredje riket. Här låg också den SS-myndighet som administrerade alla koncentrationsläger i tredje riket och man använde Sachsenhausen som bas för utbildning av lägervakter till andra läger.

Sachsenhausen ligger lätttillgängligt från Berlin. Man tar bara S1 till Oranienburg och sedan kan man gå till lägret. En promenad på cirka 15-20 minuter. Det är mitt andra besök i ett koncentrationsläger. Första gången var i Dachau för nästan exakt 20 år sedan. Jag vill också besöka Auschwitz-Birkenau någon gång. Det är en väldigt konstig känsla att gå in i ett koncentrationsläger. Man känner verkligen dess tunga historia men även när man står där är det svårt att förstå hur dessa grymheter kunde ske och under så lång tid. Men jag tror det är viktigt att de här minnesplatserna finns och att vi besöker dem. För vi får aldrig någonsin glömma den här delen av Europas mörkaste historia.

Grindarna till Sachsenhausen bär den klassiska devisen "Arbeit macht frei".
Grindarna till Sachsenhausen bär den klassiska devisen ”Arbeit macht frei”.
2016-07-05 11.55.16
The deathstrip. Gick du ut på gruset var du dödens. Efter gruset fanns ett elektriskt taggtrådsstängsel och sedan en mur. Troligen fanns inte de gröna träden bakom på den tiden.
2016-07-05 11.57.01
Skylt på death strip. Texten säger ungefär att det är en neutral zon och att man kan bli skjuten utan varning.
2016-07-05 12.12.04
I barackerna fanns inte plats för privatliv. Här toalettrummet med åtta toaletter på rad. Många skulle använda dem, ofta fick man äta frukost medan man uträttade sina behov.
2016-07-05 12.15.21
Sängarna stod tätt och när lägret var som mest befolkat låg det 2-3 personer i varje binge. Blev det för fullt tog man bort sängarna och lät alla ligga på golvet bäst de kunde.
2016-07-05 12.47.00
Här låg barackerna tätt, dessutom fanns appell-plats, plats för att hänga folk och skoträningsbanan där fångarna fick pröva olika skor åt militären. De fick gå 40 km om dagen. Om det var rätt storlek eller ej på skorna tog man ingen hänsyn till.
2016-07-05 12.50.10
Här är fångarnas kök. Här lagade fångarna mat. Ett av de bättre jobben i lägret, även om köksmästaren var känd för sin hårdhet.
2016-07-05 13.12.21
Redan 1961 öppnades den första minnesplatsen för lägret. De 18 trianglarna på obelisken symboliserar de 18 länder som politiska fångar kom ifrån. I det forna DDR ”glömde” man bort att lägret hade såväl homosexuella som judar som fångar.
2016-07-05 13.25.39
Porthuset vid grinden kallades Torn A. Därför är det logiskt att avrättningsplatsen låg vid Station Z. Den sista anhalten i fångarnas liv. Här i gropen sköts de till döds. Oftast fick de springa ner till gropen medan de blev skjutna, det var få som faktiskt hann fram till själva väggen med kulfånget innan de dog.
2016-07-05 13.38.39
Den verkliga slutstationen. Delar av de gamla krematoriet. Askan lades i stora gropar eller användes för att förstärka vägarna i området.
2016-07-05 13.52.34
Alltid övervakade. Här ett av vakttornen vid station Z.
2016-07-05 14.05.30
I källarvalven under patologihuset förvarade man liken. Man hade cirka 250 m2 till sitt förfogande och här var det ofta fullt. I de närliggande sjukbarackerna utfördes expriment, bland annat på judiska barn som man beställde från dödslägret Auschwitz. Vid obduktionerna fanns bara en handfull dödsorsaker att välja på för de undersökande läkarna.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Sommarens resor och utflykter

charliePlaneringen inför sommaren är i full gång redan så här i början av april. I början på juli åker jag och Daniela en sväng till Berlin med buss. Fyra dagar i den tyska staden blir det.

Det är fem år sen mitt senaste besök i staden och det ska bli himla roligt att åka dit igen.

avraI augusti blir det i stället solsemester. Jag och Nanna drar till Kreta för att njuta av sol, bad och värme. En vecka blir det på Avra Imperial Beach.

Däremellan ska vi också hinna med ett besök på Kolmården med övernattning i tält och besök hos lejonen.

Jag tror det blir en bra sommar.

Budapest, dag 1

Vi kom fram till Budapest vid sextiden igår efter att ha åkt genom Tjeckien och Slovakien. Vi åt en mycket medioker lunch i Stupava. Maten smakade sådär och dessutom åt vi lunch alldeles försent.

Väl framme checkade vi in på hotel Hungaria där vi ska bo fyra nätter.

Med hjälp av TripAdviser hittade jag två möjliga restauranger för kvällen. Den vi tänkte gå till var dock stängd så det blev Huszar som vi käkade på.

Maten var helt enkelt perfekt! Efter mat och några öl kändes det riktigt skönt att krypa till kojs.

Efter en frukostbuffé som mest innehöll varmrätter gav vi oss ut på stan. Saluhallen var första målet men vi hamnade först i ett lutet köpcentrum. Jag kollade på skinnjackor som var mycket billiga men ännu har det inte blivit något köp. Däremot blev det två tröjor.

Vi käkade lunch i saluhallen och gick sedan mot New York Café. Budapest dyraste fik. Glass med grädde och kaffelikör blev det och det smakade fantastiskt.

Nu väntar middag följt av en kvällstur på Donau. I morgon ska vi åka på utflykt till Pusztan.

Genom Tyskland

Hela dagen har vi åkt buss genom Tyskland. Vi stannade för middag några mil från gränsen till Tjeckien. Väl i Tjeckien har vi nu stannat för natten i Usti Nad Labem.

I morgon jet vi vidare genom Tjeckien och Slovakien för att mot kvällen nå vårt mål, Budapest.

Det funkar helt okej att åka buss även om man blir lite seg. Vi åker ungefär 2,5 timmar mellan varje paus. På eftermiddagen stannade vi till vid en vägkrog. Där hittade Daniela en riktigt stor ölburk.

I morgon är det åter frukost klockan 6.30.

Genom ett dimmigt Europa

Vi lämnade Malmö strax efter klockan åtta i morse och styrde kosan mot Öresundsbron och Danmark.

Det var en dimmig morgon när vi åkte genom Danmark till färjeläget där båten till Rostock väntade. Ombord väntade lunch bestående av schnitzel, pommes och bea. Till det serverades danskt öl. Gott. En kopp kaffe har jag också hunnit med, 4€ tog de för en kopp. Rena rånet.

Snart åker vi vidare genom Tyskland…