Jag skrev tidigare om mina problem med inkommande samtal med 4G aktiverat i min Telia-telefon. Jag har testat en lösning på problemet i ett par veckor och kan konstatera att problemet i princip är borta.
Problemet består helt enkelt i att Telia skickar ut felaktiga åtkomstprofiler till sina kunder med Android-telefoner. Det är det två värden som man manuellt behöver ändra i profilen för åtkomstpunkt (På Android: Inställningar > Fler nät > Mobila datanätverk > Åtkomstpunktsnamn). Det ena är att port ska ändras till 8080 från inget och verifieringstyp ska ändras från PAP till ingen. Därefter måste telefonen startas om.
Det som dessa ändringar gör är att de gör så att handover fungerar korrekt mellan näten. I 4G-nätet fungerar inte röstsamtal därför ska 4G kopplas ner när ett anrop kommer om inkommande samtal och sedan ska det kopplas på igen när samtalet är nedkopplat.
Andra bloggar om: Telia, Telia 4G, 4G, missade samtal, Samsung Galaxy Note 3, Note 3