Kunservice var ordet, sa Bull

Jag har fått en faktura från Telia på 59 kronor för ett mobilabbonemang som jag inte längre har. Ringer upp företaget i fråga och följande dialog med den automatiska växeltelefonisten inträffar:

Telia: ”Välkommen till Telia, här beskriver du ditt ärende med egna ord!”
Joche: ”Fakturafråga!”
Telia: ”OK, en fakturafråga! Gäller det fast telefoni, mobilt eller digital-TV?”
Joche: ”Mobilt”
Telia: ”OK! Knappa in fakturanummer!”
Joche: *knappar*
Telia: ”Felaktigt fakturanummer! Knappa in ditt fakturanummer!”
Joche: *knappar igen*
Telia: ”Felaktigt fakturanummer! Om du inte har ett fakturanummer tryck #!”
Joche: ”#”
Telia: ”Ange ditt mobilnummer”
Joche: *knappar*
Telia: ”OK. Ditt nummer är XXX-XXX XX XX, stämmer det?”
Joche: ”Ja!”
Telia: ”OK! Ange personnummer!”
Joche: *Knappar*
Telia: ”Ditt personnummer är XXXXXX-XXXX, stämmer det?”
Joche: ”Ja!”
Telia: ”Tack! Fakturafrågor besvaras på vardagar mellan 8-17. Samtalet avslutas!”

Det är vad jag kallar service det….

Uppdatering 2008-01-31: Jag har fortfarande inte lyckats komma fram, trots otaliga samtal vid olika tider på dagen. Senast jag försökte hamnade jag faktiskt i telefonkö, med beskedet ”Vi uppskattar din väntetid till under 3 timmar.”

Andra bloggar om:

Dela i Sociala medier

    2 Replies to “Kunservice var ordet, sa Bull”

    1. har liknande erfarenheter.blir skogstokig men telia har bara 25 milijarder i vinst så nu ska dom ta bort 3000 av dom som det går att kommunisera med (vd får ju mera bonus då eller????

    2. Jag kan villigt hålla med om att servicen på telias kundtjänst inte alltid är den bästa. Det dom dock inte talar om är att om man sitter helt tyst i det där talsvaret, och om man sitter knäppt tyst, inte göra några knappval och låter det gå runt i 3 varv (det tar ca 1½ min.) så blir man kopplad i kö till en handläggare. Hur sen kön ser ut är ju inget som kan ändras på, det är snarare bristen på de stackars kundtjänstmedarbetarna. Som ofrivillig telia medarbetare så möter jag kunder om och om igen med samma åsikt, samma svar, samma gnäll. Och det är inte obefogat, snarare tvärtom. Men det är synd att det är arbetarna som får ta hoten, svordomarna och utbrotten.