Äntligen SL Access

SL Access-kortIdag har jag äntligen fått mitt nya Färdtjänstkort med inbyggt SL Access. Det var redan i juli man lovade att de skulle komma, men så blev det inte. Det innebär att jag inte längre behöver passera de manuella spärrarna i tunnelbanan och på pendeltågen utan numera kan ta mig in genom de automatiska spärrarna. Det sparar tid och är många gånger enklare.

Enda gångerna man nu behöver passera de manuella spärrarna är vid de tillfällen man har en ledsagare med sig då SL Access bara släpper igen en person genom spärrarna och korten blir oläsliga ett par minuter efter att man passerat en spärr, så det går inte att på det viset öppna flera gånger.

Ännu är inte kortet premiäråkt – det får bli på väg till jobbet i morgon.

Andra bloggar om: , , ,

Dela i Sociala medier

    3 Replies to “Äntligen SL Access”

    1. Hur fungerar det nya färdtjänstkortet rent praktiskt? Tankar man det som ett vanligt respass och åker med SL till samma pris som annars eller är det en speciellt färdtjänsttaxa som gäller?

      • Hej Lars,
        I Stockholm så ingår resor med hela SL-trafiken i den avgift man betalar för sina färdtjänstresor. Det innebär att kortet är laddat som ett månadskort under hela kortets giltighet. Färdtjänstresenärerna får dessutom ta med sig en ledsagare, det vill säga en medresenär utan kostnad, då kan man dock inte använda kortet för in och utpassage. Skillnaden mot de vanliga Access-kortet är att Färdtjänstkorten har bild, namn, kundnummer och giltighetstid. Giltighetstiden avgörs av hur ens färdtjänsttillstånd ser ut. Har man ett tillsvidare-tillstånd gäller det i fem år.