Färdtjänsten förstör mitt liv

Taxibil”Vad lyxigt att få åka taxi dit man ska!”

Det har man fått höra många gånger av icke-funktionshindrade bekanta angående att jag åker Färdtjänst ibland när jag ska ta mig någonstans. Det är dock ingen dans på rosor som väldigt många tycks tro. Snarare tvärt om. Jag har förmånen att få bo i Stockholm län. Här har vi en förhållandevis bra och välfungerande färdtjänst, speciellt om man jämför med delar av de län där jag bedriver mitt arbete. Men även här i Stockholm finns problem, och det största problemet är väl – som på de flesta ställen – bristen på förståelse för att även vi med funktionsnedsättningar lever aktiva liv, arbetar, har tider att passa och så vidare.

Idag skulle jag varit på ett jobb i Flen, mitt första möte med personal och förtroendevalda i den delen av regionen. Jag skulle ha åkt med tåget 08.36. Dessvärre dök det aldrig upp någon färdtjänstbil. Vi har möjlighet att via automatbokningen höra om en körning har blivit tilldelad en bil eller inte och jag hörde där att körningen fått en bil, men redan då var den sen. När bilen inte dök upp ringde jag vår resegaranti, dit man kan vända sig när bilen blivit 20 minuter sen.

Det visade sig då att fordonet hade bommat körningen och att bolaget Taxi 020 inte hade något annat fordon att skicka fram. Färdtjänsten erbjöd sig då att lägga över jobbet på Taxi Kurir, och bilen skulle då varit här 08.12, drygt 20 minuter innan tåget skulle gått. Det var alltså ingen mening att ens försöka åka in till stan.

Jag ringde till Färdtjänstens kundservice, där jag fick tala med någon som uppenbarligen var ny på jobbet eftersom han hade någon som sufflerade honom i bakgrunden. Där fick jag veta att det var mitt eget fel att jag missat tåget. Jag borde nämligen ha bokat resan i betydligt bättre tid, i så god tid att de haft möjlighet att skicka fram flera fordon. Att bolagets chaufförer väljer att bomma köruppdragen i stället för att köra fram – förmodligen för att de sett att det står ledarhund på beställningen och de inte vill köra såna fast fordonet har hundklassning – är något som man som färdtjänsttagare måste räkna med. På frågan vad som hade hänt om jag skulle bokat resan i den tid de tyckte och ändå missat mitt tåg var svaret bara ”då hade det inte hänt”. Att man skulle ersätta kunden för dennes omkostnader och besvär när man inte kan utföra sitt arbete var inte att tänka på.

Nej, man ska skylla sig själv att man har haft den dåliga smaken att bli funktionshindrad och ligga samhället till last. Helst ska man också vara tacksam för att man har en så fin och lyxig möjlighet att få åka taxi dit man ska. Att jag inte tänkte på det!

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Dela i Sociala medier