Rätt tänkt men så fel det blev

Nummerlappsapparat hos Polisen, med touchkontroller
Nummerlappsapparat hos Polisen, med touchkontroller

En av de intressepolitiska frågor som jag brinner för är tillgängligheten för oss personer med synnedsättningar. Därför blev jag så glad när jag förstod att Polisen i Stockholm hade gjort en rejäl insats på sina passexpeditioner vad gäller tillgängligheten.

Här om veckan besökte jag och min sambo passexpeditionen på Kungsholmen i Stockholm för att fixa nya resehandlingar.

Som synskadad blir man glad bara av att komma in i lokalen, eftersom det första man hör är en inspelad röst som meddelar någon som redan står vid kölappsapparatetn ”Välkommen, ditt nummer är B303, nu betjänas B388”. Superbra, helt enkelt lysande och en anpassning som verkligen bör creddas. Inte ens Sankt Eriks ögonsjukhus där sådant här borde vara en självklarhet har ens försökt. Men hos Polisen finns det. På samma sätt som man får veta vilket nummer man får när man får sin lapp får man också veta vilket nummer och vilken kassa som gäller vartefter.

Tyvärr har man gjort en tankelapsus med sitt nya fina system, eller egentligen två tankelapsusar. För det första och det mest uppenbara är att man som synskadad så fint kan få veta både vad man har för nummer och vilken kassa man ska till. Men hur har den som hittat på systemet tänkt att den synskadade ska kunna få fram sin kölapp? Själva kölappsmaskinen är nämligen en touchkontroll med tre val, för bokad tid, för drop-in eller för avhämtning. Väljer man dessutom en bokad tid måste man på touchsskärmen mata in sitt personnummer. Eftersom maskinen saknar fysiska knappar och talstöd i dialogen att få fram ett könummer så blir systemet ändå helt ohanterbart för synskadade. Så rätt tänkt, men så fel det blev….

Om man nu ändå ska ha synpunkter på systemet så finns det en brist till och det är att det är samma pratlåda som levererar information både till den som tar en ny kölapp och för de nummer som trycks fram. Om någon hämtar en kölapp samtidigt som det trycks fram ett nummer så läses helt enkelt inte det framtryckta numret upp alls eller med en lång fördröjning.

Kort sagt: Cred till Polisen som verkligen försökt! Men gå gärna tillbaka till ritbordet och lös reseten också. Visst är det flashigt och i tiden med pekskärmar, men ett fysiskt tangentbord både för val av kösystem och för inmatning av personnummer skulle nog uppskattas av fler än bara synskadegruppen.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

Dela i Sociala medier

    One Reply to “Rätt tänkt men så fel det blev”

    1. Det som är bra är att aktuellt könummer står med stora tydliga röda siffror om man befinner sig i ”barnhörnan”. I övrigt är det – tycker jag – rätt svårt att hänga med i de mestadels otydliga utropen.