Våga Vägra Klarna!

Nordea-ägda bolaget Klarna måste vara ett av de mest oseriösa bolagen som verkar i Sverige just nu. Deras affärsidé är att sälja fakturatjänster åt andra bolag och att leva på påminnelse- och inkassoavgifter. Jag har tidigare varit kund hos Storytel, ett bolag som jag i övrigt gillar, men har valt att inte göra affärer med dem längre så länge de nyttjar Klarna för sina betalningslösningar. Jag kommer från och med nu inte heller anlita något annat bolag som gör affärer med Klarna.

Jag råkade betala en räkning till Storytel någon dag för sent. Normala företag överser med att bankers överföring och registering tar någon dag då och då, och att folk faktiskt kan glömma. Men inte Klarna. Pang. 50 kronor i påminnelseavgift – ett krav jag fick rätt många dagar efter att betalning inkommit. Jag fick sedan en tilläggsfaktura på påminnelseavgiften, 50 kronor. Det är maxgränsen vad en påminnelseavgift får kosta, men det står också i lagen att den ska vara skälig. Det är väl tveksamt om ett automatiskt utskickat brev med porto kan vara värt 50 spänn, men visst. Idag har jag fått ett krav på den avgiften, bara några få dagar efter att den skulle vara betald. Eftersom jag aldrig får några räkningar på papper är det lätt hänt att glömma de som inte dyker upp i internetbanken. Nu har man lagt på inkassoavgift på påminnelseavgiften = totalt 210 kronor. Frågan är ju om det ens i strikt mening är tillåtet att skicka en påminnelseavgift till Inkasso, men det kanske det är. Borde man inte rimligen först skicka en påminnelse i alla fall, det torde ju vara lagstadgat. Fast då skulle det väl bli påminnelseavgift på påminnelseavgiften.

Detta tyder på ett sniket, oseriöst och fientligt bolag och jag råder alla att omedelbart avsluta samarbetet med deras partners.

Jag sörjer att jag inte längre kan använda StoryTel, men det är tyvärr det pris man får betala.

Andra bloggar om: , , , ,

Dela i Sociala medier

    3 Replies to “Våga Vägra Klarna!”

    1. Konstigt, jag brukar själv slarva med fakturorna och senast jag fick en klarna-faktura betalade jag in en vecka för sent, och fick ingen påminnelse. Vet att dom har nån fuinktion på hemsidan där man kan flytta fram betaladatumet också!

      Tråkigt att dom inte skött sig, men sånt brukar lösa sig med ett enkelt samtal.

      • Har pratat med deras kundtjänst och fick bara svaret ”Påminnelseavgiften är lagstadgad. Betala annars går det till Kronofogden”.

    2. Håller helt med dig om detta. Tyckte faktiskt bolaget var rätt ok när det var Kreditor.
      Då gjorde det ingenting om man blev lite försenad. Visst ibland om det hade gått en vecka kunde man få en påminnelse. Men den behövdes inte betalas om man nyligen hade betalt för några dagar sedan.

      Men sedan det blev klarna är dom snikna. På att skicka avgift på avgift.
      Samt kundservice är inte direkt trevlig.