Längden har betydelse!

I veckan lanserade Sveriges Radio sin nya webplats som ska göra det lättare att navigera bland deras utbud. Man passar samtidigt på att byta namn på sin sajt. Man går från det korta sr.se till sverigesradio.se. Man förklarar namnbytet så här: ”Vi byter adressen för att det återspeglar vad företaget heter. Sveriges Radio är ett självförklarande och välkänt namn, som är tydligare att kommunicera ljudmässigt. Namnet ”Sveriges Radio” säger mer om oss och om vårt innehåll än bokstavsförkortningen ”SR”. SR-märket kommer dock att finnas kvar.”

Alla andra försöker välja så korta domännamn som möjligt, för att de ska vara lättare att skriva och för att förkortningar av företagsnamn i många fall är väldigt inarbetade.

Innebär detta att vi snart får se sverigestelevision.se, statensjarnvagar.se, scandinavianairlines.se, storstockholmslokaltrafik.se och liknande förlängningar av domännamn.

Den nya webplatsen är snygg, men varför krångla till det med ett långt domännamn?
Det intressanta i sammanhanget är att man verkar ha valt att fortsätta med @sr.se i sina e-postadresser. Det verkar ju logiskt?

Andra bloggar om: , , , , ,

Dela i Sociala medier