Berlin 2016

Nu sitter jag på tåget hem från Malmö efter ett besök i Berlin. Det är sex år sedan jag senast besökte Berlin men nu var det dags igen. Denna gång tillsammans med Daniela. Hennes första besök i den tyska huvudstaden. Vi åkte buss från Malmö med Ölvemarks genom Danmark och Tyskland ner till Berlin. Jag har alltid flugit ner förut och jag måste nog säga att det är något jag föredrar.

Vy vid Bahnhof Zoo

Denna gång bodde vi i närheten av Kurdamm och Bahnhof Zoo. Det är forna väst-områden och idag ett finansområde präglat av lyxiga hotell. Det här är nog den del av Berlin som har minst av stadens stjäl. Jag har alltid tidigare bott i forna öst och det är de delarna av staden som jag alltid kommer att tycka bäst om.

Checkpoint Charlie med det rekonstruerade vakthuset, och moderna vakter som låter sig fotas med turister.

Vi tillbringade tre hela dagar i Berlin och den första dagen begav vi oss mot ett av stadens kanske mest välkända turistställen, Checkpoint Charlie. Den berömda gränsövergången mellan öst och väst. Det var här som amerikanska och ryska tanks stod nos mot nos en gång i världen.

En röd cabbad Trabant tog oss runt i Berlin. Daniela i baksätet och ledsagaren Eva vid ratten.

Under måndagen tog vi också ut på ett safari med Trabant. En av våra ledsagare körde den klassiska DDR-bilen runt i staden medan vi guidades via radio. En riktigt rolig upplevelse!

Jag och Daniela med Brandenburger Tor i bakgrunden.

Vi hann också med en promenad från Alexanderplatz via Unter den Linden till Brandenburger Tor. Även det ett klassiskt landmärke i Berlin. Förra gången jag var där förstördes utsikten av byggställningar och det var delvis likadant denna gång.

Berliner Dom

Under tisdagen besökte vi koncentrationslägret Sachsenhausen i Oranienburg utanför Berlin. Onsdagen ägnades åt lite shopping, middag vid Alexanderplatz och så passerade vi förbi Berliner dom, Berlins domkyrka.

En trafikolycka stängde av trafiken ut från Berlin. På andra sidan olyckan var autobahn helt tom i norrgående riktning.

På torsdagen började vi resan hemåt genom att åka mot Rostock där vi åt lunch. Strax efter att vi lämnat Berlin skedde en stor trafikolycka på autobahn. Vi hade turen att precis ha passerat den. När vi lämnade en rastplats längre fram fick vi uppleva den ovanliga känslan att åka på en helt tom autobahn.

Ännu ett besök i Berlin är över. Och jag längtar redan tillbaka. Berlin är en underbart härlig stad och jag gillar den mycket. Så det är bara att säga auf wiedersehen Berlin!