SL har tillsammans med entreprenören Nobina återinfört dubbeldäckarbussar i Stockholmstrafiken. Det är 35 år sedan det senaste rullade dubbeldäckare i Stockholms kollektivtrafik.
SL slår sig för bröstet och presenterar den nya bussens alla egenskaper storstilat, bland annat framhålls miljöegenskaperna hos bussen, som ska gå som jobbpendel mellan Norrtälje och Stockholm i rusningstrafik.
Vän av ordning undrar bara hur en buss av detta slag, som i övriga Europa mest används som turistbuss står sig när det gäller tillgängligheten. Det talas nämligen inget om det varken i texten eller i den presenationsvideo som SL lagt ut på Youtube.
Kan man åka med rullstol på jobbpendeln från Norrtälje, eller är det så att man råkat göra en till otillgänglig kollektivtrafikdel i Stockholm? (Redan idag är flera av lokalbanorna katastrofalt otillgängliga och den nya Spårväg City har stora tillgänglighetsbrister.)
Andra bloggar om: funktionshinder, tillgänglighet, rullstol, rullstolsburen, SL, Stockholms Lokaltrafik, Norrtälje, Stockholm, Nobina, dubbeldäckare, buss, kollektivtrafik