Många självklarheter om mobilvett

Aftonbladet skriver idag om bristen på mobilt vett och etikett hos Svensson. De mesta tycker man ju förstås är självklarheter, som att man inte pratar i telefon under en middag, på en föreläsning eller på bion – men uppenbarligen finns det behov av att påpeka detta för svenska folket.

Det enda jag egentligen inte håller med om är väl denna del:

Får jag prata i telefon när jag står vid kassan i affären?
Nej. Du ska ha kontakt med kassören och visa henne eller honom respekt. I dag finns det en tendens att tro att vissa människor ”bara ska finnas”. Men de förtjänar samma respekt som alla andra.

Jag tycker nog att man gott och väl kan prata i mobil i butik och fortsätta med det även genom kassan – under förutsättning att man beter sig hövligt och så, naturligtvis. Resten är som sagt självklarheter, i alla fall för de flesta av oss. Jag har i och för sig bekanta som av och till är som fastvuxna i sina mobiler och skickar SMS på löpande band och det kan ju bli lite påfrestande ibland. Ja, jag kan också…. men jag är väldigt sansad, om man jämför.

Hos min förra arbetsgivare hade jag jour vissa veckor och det innebar ju att man var fjättrad vid både mobiltelefon och minicall i sju dygn. Som tur är så finns ljudlöst läge och vibration så man åt minstone har en möjlighet att flytta på sig när det kom larm vid olämpliga tillfällen.

Andra bloggar om: , , ,