Energiboxen får Fortum sluta fakturera

I juli bytte Fortum ut elmätarna i mitt hus mot den nya revolutionerande energiboxen. Med hjälp av denna ska Fortum kunna leverera fakturor baserade på den faktiska förbrukningen och inte på uppskattning. I samband med detta sattes min beräknade årsförbrukning ner till 0 kWh per år vilket gjorde att Fortum började skicka fakturor på 0 kronor – då bara nätavgiften inte når upp till deras fakturagräns. Jag har ringt fortum FEMTON gånger och bett dem åtgärda detta. Nu är årsförbrukningen rättad och åter satt till 2000 kWh per år, ändå dyker faktura efter faktura ner hos min internetbank med beloppet 0 kronor. Jag börjar allt mer frukta för den dag då den ”riktiga” fakturan kommer.

Jag har valt måndasfakturering just för att jag vill ha en mer hanterbar summa att betala. Nästa gång jag får en elräkning riskerar jag att få en med ett halvårs förbrukning. Inget hjälper, Fortum lovar, lovar och lovar men gör INGENTING. Som extra grädde på moset kan jag sen i måndags inte ens logga in på min kundbild på Fortums hemsida.

Vad mer återstår att göra för att få betala till sin elräkning? Ska jag behöva gå till Allmänna reklamationsnämden för att få mitt elbolag att bete sig eller är det månne Energimyndigheten man ska kontakta?

Senaste gången jag pratade med Fortum fick jag svaret att det var MITT ansvar att själv läsa av min elmätare och manuellt rapportera mätarställning till Fortum. För det första så var väl hela idén med den nya mätaren att det skulle ske av sig själv. För det andra har jag, eftersom jag bor i ett flerfamiljshus, inte tillgång till min elmätare. Jag vet inte ens var den fysiskt är placerad.

Den som har några konstruktiva idéer får gärna höra av sig via en kommentar.

Andra bloggar om: , , , ,