Tunnelt?gstrafiken i fara?

Dagens Nyheter skriver i en artikel att fackf?rbundet SEKO valt att l?gga ett omedelbart skyddsstopp f?r samtliga nya tunnelbanevagnar, s? kallade Vagn 2000.

Orsaken till skyddsstoppet ?r en olycka d? en person i 20-?rs?ldern f?rolyckades d? han p? n?got s?tt kommit genom en f?nsterruta till f?rarplatsen i Vagn 2000. F?nsterrutorna ?ppnas in?t och SEKO har tidigare p?talat detta problem, enligt DN. Eftersom varken Connex eller SL ?tg?rdat problemet har SEKO, som organiserar tunnelt?gsf?rarna, valt denna drastiska ?tg?rd.

I Stockholms tunnelbana finns idag 370 tunnelt?g. Av dessa ?r 270 av typen Vagn 2000. Ni kan ju t?nka er sj?lva vad som h?nder om Arbetsmilj?inspektionen best?mmer sig f?r att skyddsombudets stopp ?r korrekt tror jag SL i dagsl?get inte ens t?rs t?nka p?. 100 tunnelt?g kommer kvarst? att bedriva trafik p? samtliga tunnelbanelinjer i Stockholm….

En sak ?r s?ker: Det blir till att st?lla klockan extra tidigt i morgon, f?r blir detta ett permanent beslut kommer trafiken att vara fullst?ndigt kaos.

Eftersom jag sj?lv arbetar med skyddsfr?gor har jag dock full f?rst?else f?r hur man valt att agera. Personalens s?kerhet m?ste alltid s?ttas i f?rsta rummet.

Dela i Sociala medier