Lanzarote, dag 6

wpid-20131123_143345.jpgNäst sista hela dagen här. Tiden går så fort och snart är det tillbaka till svensk vinter. Det är så svårt att föreställa sig att det inte är sånt här härligt väder hemma.

Förmiddagen idag bestod av lite shopping och sen åt vi lunch på El Mirador, bilden till höger är utsikten vi hade vid lunchbordet. Inte helt fel va?

Resten av dagen spenderade vi på hotellet. Man börjar så smått tröttna på utematen så middagen bestod av baguetter med tonfisk. Jag blev glatt överraskad när jag märkte hur mycket light-läsk som finns i det här landet. Det finns både Sprite, Fanta Apelsin och Fanta Citron i Zero-form, på 33cl burk. Något som inte står att finna i Sverige.

I morgon är sista hela dagen i PDC för den här gången och sista chanserna att njuta av solen och den sköna värmen.

Väl hemma igen väntar en intensiv vecka med personaldagar och en konferens så det känns skönt att ha hunnit ladda batterierna lite.

Lanzarote, dag 5

wpid-20131122_103304.jpgVarför ndra på ett vinnande koncept?

Således började även denna dag med frukost på balkongen med nybakade baguetter som fortfarande var varma när jag bar dem från affären.

Idag har vi mest tagit det lugnt på hotellet, en öl vid poolen, lunch i poolbaren och en Irish Coffee på balkongen.

På kvällen drog vi oss ner på strandpromenaden och hamnade ännu en gång på Chiquito. Detta fanstastiska ställe har en så lång meny att man skulle behöva gå dit många gånger för att prova allt gott de har att erbjuda.

Det låter kanske knepigt att återvnda så många gånger till samma ställe, speciellt med tanke på antalet restauranger i PDC. Men har man hittat ett stlle dr maten är god, personalen trevlig och service perfekt så varför inte återvända. Hellre det än att gå till något av alla ställen med inkastare och bara bli halvnöjd.

Det är riktigt varmt i kväll. Jag sitter på balkongen och skriver och njuter av kvällsluften. Ännu en dag till ända och hemfärden och alla måsten närmar sig med stormsteg tyvärr.

Lanzarote, dag 4

Den fjärde dagen på Lanzarote började som tidigare dagar med frukost på balkongen. Det var lite svalare på morgonen idag än de andra dagarna men fortfarande helt okej väder. Efter frukost gav vi oss ut och tog en promenad längs strandpromenaden för att sen fortsätta i taxi till Biosfera, ett köpcenter i utkanten av PDC.

Där åt vi lunch, kollade lite i affärer och fixade mobil interentanslutning. Hotellets wifi är bedrövligt och en mer stabil uppkoppling var uppskattat.

Vi tog taxi tillbaka till hotellet. Att åka taxi här är tämligen billigt. Resan hit från Biosfera kostade €3,40 för dryga tio minuter i bil. Får ändå anses som helt okej. Väl tillbaka på hotellet tog vi en öl vid poolen och slappade sedan ndgra timmar med böcker på balkongen i den nedgående solen.

Nu i kväll har vi gjort ett återbesök på Chiquito för att äta ännu en god måltid. Vitlöksbröd till förrätt och hamburgare till varmrätt för mig och Chile Con Carne för Daniela. Mätta och belåtna har vi nu kommit tillbaka till hotellet och snart väntar sängen efter ännu en skön dag!

Lanzarote, dag 3

En rätt så lugn dag idag. Vi gav oss ut och letade lunchställe längs med strandpromenaden och hittade till Chiquito. Ett otroligt trevligt mexikanskt ställe som vi beslutat att återvända till i morgon för middag. Vi vandrade vidare längs strandpromenaden och landade på El Mirador där vi tog en eftermiddagsdrink.

Det blev ingen middag ute i kväll utan vi käkade mackor hemma på hotellet i all stillhet. Skön avkoppling är det här och det är välbehövligt!

Lanzarote, dag 2

1474515_10151833671048380_1278120636_nFörsta riktiga heldagen här nere började sent, vi unnade oss en skön sovmorgon! Dagen började med att jag gick och köpte baguetter till vår frukost. Det är inte direkt dyrt med bröd här, baguetterna kostade 38 eurocent styck.

Vi tillbringade sedan resten av förmiddagen i vår lägenhet. Den har en skön balkong och väljer man att vara inomhus, där jag ibland trivs bäst är det behagligt sval temperatur.

Vi valde att inta en sen lunch i poolbaren. När vi nästan har ätit färdigt händer något helt osannolikt. Ett par kommer fram till oss och ber om ursäkt för att de stör i måltiden och undrar om det inte är jag som är Joche? Jo, visst är jag det. De som kommit fram är min gamla lågstadielärare Ulrika och hennes man Pelle. Det visar sig att de bor på samma hotell som oss och ska vara här i fjorton dagar. Jag är fortfarande lite chockad över detta, det är som sagt helt osannolikt att mötas på ett hotell på Lanzarote av alla platser.

Efter lunchen gav vi oss ut på tur. Målet var att hitta en affär som sålde spanska kontantkort för att vi skulle kunna få en lite bättre uppkoppling här. Det gick inte så bra, vi hittade fram till adressen men där fanns inget som ens vari närheten av en affär. Efter mer research har det visat sig hart när omöjligt att hitta ett kontantkort här nere så vi får nog lägga ner idén.

Kvällens middag åt vi på ett ställe som heter Nico’s och ligger nära vårt hotell. Maten var väldigt bra, men personalen hade tyvärr mycket att önska! De var alldeles för på när vi försökte läsa menyer, störde och tog i från mig menyn. De gav sig inte förrän Daniela sa till dem på spanska att lägga ner. Som sagt, maten var kanon, men med tanke på bemötandet kommer vi inte att göra något återbesök. Dagen har avslutats i stillhet med ett glas kall Coca cola och nu ska det bli skönt att krypa till sängs och läsa lite bok innan man somnar.

Lanzarote, dag 1

Bild

20131118_154724Nu är vi framme på vårt hotell, Sinco Plazas, i Puerto del Carmen på Lanzarote. Det har varit en extremt lång dag med uppstigning strax efter klockan 04.00. Vi var på Arlanda strax innan klockan 6. Där blev det först lite problem eftersom tjejen i infodisken på Arlanda påstod att vi inte hade bokat någon assistans på flygplatsen, vilket 20131118_170246vi hade och vilket också bekrätades sen vid incheckningen. Vi fick i alla fall assistans och allt gick bra. Vi hann med en lättare frukost på Arlanda innan planet lyfte mot Lanzarote klockan 07.35. Vi hade bokad mat ombord på planet och fick därför en trerätters lunch serverad klockan 09.20. Någon sorts variant på Toast Skagen, Köttfärsbiffar med potatis och äppelkaka till efterrätt. Jag höll mig till själva huvudrätten för att försöka få någon sorts struktur på mitt blodsocker. Det gick så där kan man väl sammanfatta det med. Jag har dessutom nån sorts infektion i kroppen, halsont och så vilket ju inte gör det lättare att hålla sockret i schack. Ungefär 12.20 lokal tid landade vi och här fungerade assistansen hur bra som helst. Vi fick vår packning och hamnade vid rätt transferbuss som tog oss till hotellet. Väl här checkade vi in i vår lägenhet och gick därefter och intog dagens riktiga lunch. För min del en magnifik macka med pommes och naturligtvis med öl därtill. Vi har också hunnit med att handla frukostmat, öl, vatten och andra förnödenheter under eftermiddagen, tagit en siesta för att orka med kvällen och sedan ätit en god middag i hotellets restaurang. Nu börjar det kännas rejält i kroppen att det varit en lång dag så det ska bli mycket skönt att sova. Just i kväll är det inte så varmt här så det kommer vara en mycket behaglig temperatur i sovrummet.