Budapest, dag 1

Vi kom fram till Budapest vid sextiden igår efter att ha åkt genom Tjeckien och Slovakien. Vi åt en mycket medioker lunch i Stupava. Maten smakade sådär och dessutom åt vi lunch alldeles försent.

Väl framme checkade vi in på hotel Hungaria där vi ska bo fyra nätter.

Med hjälp av TripAdviser hittade jag två möjliga restauranger för kvällen. Den vi tänkte gå till var dock stängd så det blev Huszar som vi käkade på.

Maten var helt enkelt perfekt! Efter mat och några öl kändes det riktigt skönt att krypa till kojs.

Efter en frukostbuffé som mest innehöll varmrätter gav vi oss ut på stan. Saluhallen var första målet men vi hamnade först i ett lutet köpcentrum. Jag kollade på skinnjackor som var mycket billiga men ännu har det inte blivit något köp. Däremot blev det två tröjor.

Vi käkade lunch i saluhallen och gick sedan mot New York Café. Budapest dyraste fik. Glass med grädde och kaffelikör blev det och det smakade fantastiskt.

Nu väntar middag följt av en kvällstur på Donau. I morgon ska vi åka på utflykt till Pusztan.

Genom Tyskland

Hela dagen har vi åkt buss genom Tyskland. Vi stannade för middag några mil från gränsen till Tjeckien. Väl i Tjeckien har vi nu stannat för natten i Usti Nad Labem.

I morgon jet vi vidare genom Tjeckien och Slovakien för att mot kvällen nå vårt mål, Budapest.

Det funkar helt okej att åka buss även om man blir lite seg. Vi åker ungefär 2,5 timmar mellan varje paus. På eftermiddagen stannade vi till vid en vägkrog. Där hittade Daniela en riktigt stor ölburk.

I morgon är det åter frukost klockan 6.30.

Genom ett dimmigt Europa

Vi lämnade Malmö strax efter klockan åtta i morse och styrde kosan mot Öresundsbron och Danmark.

Det var en dimmig morgon när vi åkte genom Danmark till färjeläget där båten till Rostock väntade. Ombord väntade lunch bestående av schnitzel, pommes och bea. Till det serverades danskt öl. Gott. En kopp kaffe har jag också hunnit med, 4€ tog de för en kopp. Rena rånet.

Snart åker vi vidare genom Tyskland…

I Malmö

Vi har nu kommit till Malmö. Vi har lömnat Molly och checkat in på vårt hotell.

Klockan halv åtta i morgon bitti blir vi hämtade för att åka till terminalen där vår buss avgår. I morgon åker vi genom Danmark och Tyskland för att mot kvällen åka in i Tjeckien där vi övernattar nästa gång.

I kväll så har vi käkat på hotellet. De erbjöd buffé med torsk eller fläskfilé. Eftersom morgonen blir tidig så får nog även kvällen bli det.

På väg till Malmö

Nu har vi påbörjat vår resa mot Budapest genom att åka tåg mot Malmö. Vi ska sova på hotell dör innan vi hoppar på bussen i morgon bitti. Mollan är med på resan, hon ska stanna i Malmö medan vi är borta. Walter är kvar i Stocholm hos min pappa.

Budapest 2014

budaNu är en av nästa års resor bokade. I oktober åker jag och Daniela till Budapest i Ungern!

Vi kommer att åka buss från Malmö, genom Danmar och Tyskland för att den första kvällen landa i Ústí nad Labem i Tjeckien. Efter fyra nätter i Budapest går färden tillbaka genom det forna Tjeckoslovakien med lunchstopp i staden Brno för att så småningom komma fram till vår sista övernattning i tyska Halle.

Det ska bli spännande att få se Budapest och Ungern. Jag har varit nyfiken på det landet enda sedan jag läste Sjöwall/Wahlöö-boken Mannen som gick upp i Rök. Det ska också bli intressant att provsmaka den ungerska gulaschen på hemmaplan, se Margitön och naturligtvis så är ju en tur på Donau nästan obligatoriskt.