Köpenhamn 2017

Det var inte meningen att jag skulle ha någon mer semester den här sommaren, men tillfälligheternas spel gjorde att det blev en resa till Köpenhamn tillsammans med Nanna.  Vi åkte i torsdags med tåg direkt mot Köpenhamn, en resa på drygt fem timmar. Väl framme i Köpenhamn började vi med att leta reda på vårt hotell. Vi fick använda GPS Läs hela inlägget Köpenhamn 2017

Berlin 2017

Jag var i Berlin senast förra sommaren, men det är sju år sedan jag senast åkte hit tillsammans med Nanna. Vi bestämde oss därför för att tillbringa fyra dagar i den tyska huvudstaden.  Den här gången ägnade vi oss inte åt speciellt mycket turistande utan mer åt att bara hänga och ha lata trevliga dagar.  Några mer turistiga grejer blev Läs hela inlägget Berlin 2017

Möte med lejonen

Ett besök i Kolmården stod på programmet för denna sommar. Förra sommaren åkte vi dit över dagen men denna gång blev det två dagar med övernattning i Kolmårdens Safari Camp. Vi var ett större gäng på fyra familjer som åkte i minibussar från Stockholm ner till Kolmården på tisdagsmorgonen. Väl framme i parken började vi med lunch, åkte Safari-linbana och Läs hela inlägget Möte med lejonen

Berlin 2016

Nu sitter jag på tåget hem från Malmö efter ett besök i Berlin. Det är sex år sedan jag senast besökte Berlin men nu var det dags igen. Denna gång tillsammans med Daniela. Hennes första besök i den tyska huvudstaden. Vi åkte buss från Malmö med Ölvemarks genom Danmark och Tyskland ner till Berlin. Jag har alltid flugit ner förut Läs hela inlägget Berlin 2016

Besök i Sachsenhausen

I samband med besöket i Berlin passade vi på att åka ut till Oranienburg och koncentrationslägret Sachsenhausen. Lägret fungerade mellan 1936-1945 som ett nazityskt läger och övertogs sedan av den sovjetiska ockupationsmakten som ett special-läger för tyska krigsfångar och ryska desertörer. Sachsenhausen var det första specialritade koncentrationslägret och fick stå mall för de kommande SS-lägren runt om i tredje riket. Läs hela inlägget Besök i Sachsenhausen

Budapest, dag 1

Vi kom fram till Budapest vid sextiden igår efter att ha åkt genom Tjeckien och Slovakien. Vi åt en mycket medioker lunch i Stupava. Maten smakade sådär och dessutom åt vi lunch alldeles försent. Väl framme checkade vi in på hotel Hungaria där vi ska bo fyra nätter. Med hjälp av TripAdviser hittade jag två möjliga restauranger för kvällen. Den Läs hela inlägget Budapest, dag 1

Genom Tyskland

Hela dagen har vi åkt buss genom Tyskland. Vi stannade för middag några mil från gränsen till Tjeckien. Väl i Tjeckien har vi nu stannat för natten i Usti Nad Labem. I morgon jet vi vidare genom Tjeckien och Slovakien för att mot kvällen nå vårt mål, Budapest. Det funkar helt okej att åka buss även om man blir lite Läs hela inlägget Genom Tyskland

Genom ett dimmigt Europa

Vi lämnade Malmö strax efter klockan åtta i morse och styrde kosan mot Öresundsbron och Danmark. Det var en dimmig morgon när vi åkte genom Danmark till färjeläget där båten till Rostock väntade. Ombord väntade lunch bestående av schnitzel, pommes och bea. Till det serverades danskt öl. Gott. En kopp kaffe har jag också hunnit med, 4€ tog de för Läs hela inlägget Genom ett dimmigt Europa