Reseberättelse från Berlinresan

Mattias har skrivit en trevlig reseberättelse om vår resa till Berlin.

Då var det åter dags för en tur till Berlin. Som vanligt fick Arlanda Express den stora äran att transportera Joche och mig för vidare transport mot världen. Frukost intogs på ett café på terminal 2. Liten kopp te och en liten macka fick jag för den enorma summan av 71 kronor! Inkommande flighten från Berlin var lite försenad, men tillsist dök den upp vid gate 65.

En simpel smugglare!

Berest mjölkSom ni vet råder det viss hysteri runt detta med vätskor på flygplan, de kan ju nämligen användas för terrorhandlingar. Därför är kontrollen rigorös och man får bara bära med sig ytterst små mängder i speciella förpackningar i genomskinliga påsar och så vidare….

I torsdags passerade jag och min datorväska säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats. Min dator fick inte åka i väskan utan åkte för sig själv. I datorväskan hade jag dock, helt ovetandes två paket mellanmjölk med lång hållbarhet som jag tog hem från jobbet då vi stängde för semester och som jag sedan glömt i dataväskan. Ingen i säkerhetskontrollen reagerade.

Väl i Berlin hittade jag mjölken och jag och Mattias fick ett gott skratt åt att jag fraktade mjölk runt europa. Dock hade vi inte en tanke på vätskereglerna. Jag stoppade mjölken tillbaka i väskan och i söndags gav vi oss ut till Tegel-flygplatsen i Berlin.

Säkerhetskontrollen i Tyskland är betydligt mer noggrann än den svenska och jag fick till och med ta ur biljetter och id-handlingar ur byxfickorna innan jag fick passera metalldetektorerna. Därefter blev jag ändå ordentligt igenomkänd av en tysk tjänsteman.

Även denna gång låg mjölken i handbagaget.

Jag har alltså utan några som helst problem – dock utan uppsåt – tagit 4 deciliter vätska genom säkerhetskontrollen på två europeiska flygplatser utan att någon reagerat. Jag hade ju som sagt inget uppsåt – jag vet inte vilka terrorhandlingar man kan begå med mjölk – men om det kan slinka igenom, ja då är det nog en hel del annat som också kan göra det….

Andra bloggar om: , ,

Hemma igen!

Då var vi hemma igen från Berlin för den här gången.

Inom de närmsta dagarna uppdateras bloggen med lite äldre noteringar som inte gick att få online från Berlin, samt med mer bilder i galleriet. Håll utkik!

Lördag förmiddag

tvtorn-ext.jpgLördag förmiddag och vår sista heldag i Berlin har börjat. Vi åt frukost på samma ställe som igår och därefter har vi just varit uppe i TV-tornet. 203 meter upp i luften är utsikten riktigt häftig, fast så himla speciellt kändes det ju inte. Men ändå, det här är vårt trejde besök i Berlin och då måste vi ju liksom åka upp.

tvtorn-kyrka.jpgFrån luften fick Mattias syn på vad som ser ut att vara ruinerna efter en kyrka. Den ska vi nu försöka spåra upp. Sen måste man väl snart äta lunch också, kanske.

Vädret i Berlin idag är varmt och soligt. Det är en tryckande våtvarm hetta som för tankarna snarare till asien än en stad mitt i europa.

tvtorn-vy.jpgIgår dök som sagt min väska upp. Var Mattias väska är svävar vi fortfarande i ovisshet om. Känns ju onekligen märkligt att den ena kommit fram men inte den andra. Nåja vi får väl se vad som händer, förhoppningsvis får han i alla fall tillbaka sina grejer. Tyvärr har ju det försvunna bagaget inneburit en inskränkning i resekassan då vi varit tvungna att köpa kläder, kalsonger och toalettartiklar. Men men, det är ju bara pengar.

Fredag i Berlin

Skylt vid Checkpoint Charlie, den gamla gränspassagen mellan öst och väst.Klockan 09.20 ringde väckarklockan för en ny dag i Berlin. Vi gick upp och duschade och iklädde oss samma kläder som igår, bagaget är ju fortfarande på rymmen. Intog frukost vid S-bahnhof Alexanderplatz och åkte efter ett t-shirtinköp vidare mot Checkpoint Charlie. Vi tittade på den gamla gränsposteringen men hoppade över muséet eftersom det inte var speciellt handikappvänligt – eller snarare helt jäkla otillgängligt.

För min del blev det sedan en vanijlatte på Starbucks medans Mattias drack té. Åter till Alexanderplatz med U-bahn och nu har vi just intagit en sen lunch. Efter att ha smält maten ska vi vidare på nya äventyr i Berlin, kanske bär det av till det där stora monementet som vi pratat om att se.

Vi har också kollat på AirBerlins sajt igen, inga uppdateringar om vårt bagage, det står bara att tracing continues, vad det nu kan tänkas innebära.

Eh… Hur tänker dem?

ubahnkarta.jpgOK, det är ju bra med STORA kartor över tunnelbanesystemet och så… Men sitter den inte på lite fel plats? :) En sak är i alla fall säker: Det är INTE synskadevänligt. :)

Bilden tagen vid U5 på Alexanderplatz.

Kvällens middag

mattiaspizza.jpgKvällen bjöd på sen middag på Resturang Am Alex vid foten av TV-tornet. Pizza och öl stod på menyn. Mattias valden en italiensk historia som var mest bara sallad. Men visst ser den riktigt fräsh ut?

Nu sitter vi här på hotellrummet med varsin öl och avrundar kvällen med planering inför morgondagen. Besök på Story of Berlin, Checkpoint Charlie och kanske blir det också en sväng förbi Brandenbruger Tor och Under Den Linden. Eventuellt blir det rundtur med S-bahn, om det inte är för dyrt.

Öl och kalsingar

IMGP0309 (600 x 450).jpgEftersom packning fortfarande är försvunnen har vi nu köpt nya kalsonger, man kan ju liksom inte gå runt och lukta som en gammal tempelriddare. Dessutom har vi passat på att köpa öl. Snart ska vi åka S-bahn runt Berlin och sen ska vi inta middag på restaurangen vid foten av tv-tornet.

Burger King-restaurangen på bilden ligger i samma hus som vårt hotell, eller snarare ligger den i hotellet. Där åt vi vår första måltid i Berlin. Både 2004, 2005 och 2007.