När felmeddelandet blir fel…

Vi har det smarta låset Yale Doorman. Det ahr vi haft sen förra sommaren och allt har fungerat bra från första början. För någon månad sen började vi dock få ett skumt felmeddelande. Först kom det bara då och då och sen oftare och oftare tills det dök upp varje gång dörren stängdes. Eller ja, det var ju inte ens ett felmeddelande faktiskt

”Welcome to Yale connected lock”

Det har vi hört till leda de senaste dagarna. Eftersom låset är ihopkopplat med vårt larmsystem så låg det ju först nära till hands att misstänka att det var någon uppdatering hos Verisure som hade spårat ur. 

En googling gav inte så mycket förutom en kort faq-text hos Yale om att det var batteriluckan som behövde skrivas åt. Så var inte fallet, skulle det visa sig. 

Igår kväll så slutade kodlåset fungera korrekt. Jag kom in med tagg men inte med koden. Och jag fick också felmeddelandet att larmet kunde vara aktiverat. I morse när jag skulle rasta hundarna blev jag inte utsläppt. 

Nu fick jag en snilleblixt och provade att byta batterier i låset och – TADA! Nu fungerar allt som det ska. Tänk så smidigt det hade varit om det kära låset hade kunnat kläcka ur sig ”batterierna behöver bytas” i stället för att önska mig välkommen till låset… 

(Det här blogginlägget är främst skapat för att andra i min situation ska få ett bättre svar på sitt problem om de googlar på det. :-) )

Andra bloggar om: , ,

Dela i Sociala medier

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    *