Möte med lejonen

Lejon på nära håll.

Ett besök i Kolmården stod på programmet för denna sommar. Förra sommaren åkte vi dit över dagen men denna gång blev det två dagar med övernattning i Kolmårdens Safari Camp. Vi var ett större gäng på fyra familjer som åkte i minibussar från Stockholm ner till Kolmården på tisdagsmorgonen. Väl framme i parken började vi med lunch, åkte Safari-linbana och besökte Bamses Värld. Där blev Elin helt starstruck när hon fick chansen att kramas med Lille Skutt som dessutom dansade lite med henne på scenen.

Vid halv sex var det dags för samling för att i gemensam caravan åka till Safari Camp. Där parkerade vi och fick följa med upp på stallbakcen. Därifrån fick vi gå en kort bit till lejonens del av Safariparken. Vi gick genom en tunnel och in i en bur. Där hamnade vi på dryga meterns avstånd från lejonen. Ett antal lejonhonor med ungar strök runt buren. Det var en mäktig känsla att vara så nära dessa stora kattdjur. Elin som länge väntat på sitt lejonmöte var väldigt nöjd.

Efter lejonmötet gick vi in i själva campen där vi tilldelades tält, packade upp och sedan åt grillbuffé med korv, hamburgare, kyckling och potatissallad.

Dag två började med besök i badanläggningen på Vildmarkshotellet. Elin gillade att åka runt med mig i strömbanan, och tyckte det var riktigt häftigt att man kunde simma ut utomhus.

Väl inne i parken fick Elin se tigrar, vi tog ett varv till i Safaribanan och besökte Bamses värld igen. Elin åkte båten Viktoria med sin mamma och Godiståget med mig. Trots att berg- och dalbanan är barnanpassad, eller kanske just därför, så tyckte jag den var på gränsen. Jag får svårare och svårare med åkattraktioner. Att jag skulle åka den nya berg- och dalbanan Wildfire är helt uteslutet!

Vid femtiden gav vi oss i väg mot Stockholm igen och kom efter middagsstopp vid Sillekrog tillbaka till Stockholm igen vid åttatiden.