Baksidan med nätshopping

Sennheiser HMD-26Att handla saker på nätet är praktiskt och många gånger kan man spara mycket pengar på att välja rätt nätbutik. Det finns dock tillfällen när nätshoppingen har sina baksidor.

I oktober köpte jag ett nytt radio-headset i proffsklassen. Redan från början upplevde jag ljudet i hörlurarna som lite distat och med lite för mycket diskant. Jag trodde först att mitt ljudkort kunde vara boven men efter att ha testat det i tre olika setups och ändå upplever samma problem så måste man tyvärr inse att det är något som är fel och att det alltså är dags att reklammera. Det borde jag kanske gjort för länge sedan men det har inte riktigt blivit av. Det är nu det lilla problemet med nätshopping kommer in i bilden. Hade jag handlat headsettet på stan hade det bara varit att kliva tillbaka till butiken och säga ”ursäkta det här är inte okej!”.

Nu är det ju inte riktigt så enkelt. Jag köpte nämligen headsettet i från Musikhaus Thomann, en stor grossistfirma för ljud, musik och radioprylar i Tyskland. Nu tar det ju inte mycket längre tid att skicka tillbaka headsettet till Tyskland än om jag skulle skickat det till Umeå, men ändå är det en irriterande faktor. Nu riskerar jag att få vara av med det i upp mot 4 veckor, vilket känns som en lång tid. Det är bara att hoppas att de hittar och löser felet så jag i alla fall får tillbaka ett helt headset. Det enda som skiljer Tyskland från Umeå är att jag måste skriva följesedeln med felbeskrivningen på engelska.

Men helt klart är det så att i bland är det en fördel att handla lokalt och över disk.

Dela i Sociala medier