En oansvarig hyresvärd, del II

Efter mitt förra inlägg om situationen i vårt hus och hur Stockholmshem som hyresvärd sköter detta har det hänt en del saker. Det rör på sig på flera håll och förhoppningsvis kommer något gott ur det. Mycket av det som händer just nu går inte att skriva om i nuläget, men en sak ska jag i alla fall nämna.

I fredags kom det ett mail från kundtjänstchefen på Stockholmshem:

Jag har sett ditt blogginlägg angående portkoder och låssystem där du bor. Det låter inte alls bra, detta vill vi givetvis se över. Vi är väldigt tacksamma för all information vi kan få ifrån er hyresgäster, det ger oss chansen att rätta till problem och hela tiden arbeta för att bli bättre. NN, som är kundförvaltare i ditt område, får en kopia av detta mail med en länk till ditt blogginlägg. Eftersom jag inte har dina kontaktuppgifter (utöver mailadressen) vore det bra om du kontaktade honom på telefonnummer 08-508 39x xx så att ni tillsammans får diskutera vad som kan vara en bra lösning på de problem du upplever i fastigheten. Om du skulle ha några problem eller förbättringsförslag i framtiden är du alltid mycket välkommen att kontakta NN eller oss på kundtjänst, 08-508 390 00.

När jag fick mailet blev jag både glad och besviken. Glad för att Stockholmshem faktiskt ägnar sig åt omvärldsbevakning och har koll på vad som skrivs om dem i sociala medier även om de själva inte närvarar där så vitt jag vet.

Det är dock två saker som gör mig besviken och beklämd. Det första är att man underförstått inte vill att man skriver negativa saker om bostadsföretaget i sociala medier. Problemet är bara att både jag och andra grannar samt den lokala hyresgästföreningen länge påtalat problemen till Stockholmshem men inget händer. Det andra som hör ihop med det första är att NN som det refereras till i svaret är även han införstådd i situationen. Sedan i februari har lokala hyresgästföreningen haft kontakt med honom den här omgången. Ändå händer inget. Jag kan förstå att en enskild kundförvaltare inte har makt att förändra saker på egen hand, men han måste ju ha chefer som han kan eskalera problemet till. Det är möjligt att chefen för kundtjänst inte känt till problemen förrän nu, men i så fall tyder ju det på att något inte är helt bra i deras interna organisation.

Jag har nu svarat henne och bett henne prata med NN samt höra av sig med en åtgärdsplan. Efter detta har jag fått svar att hon ska stämma av och återkomma. Jag hoppas att hon faktiskt gör det. Under tiden så jobbar jag vidare på en del andra fronter, bland annat genom mediakontakter. Förhoppningsvis kan jag rapportera mer inom kort.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Dela i Sociala medier

    One Reply to “En oansvarig hyresvärd, del II”

    1. Jag vet inte om jag tyckte inte att det var någon underförstådd mening i det där. Tyckte spontant det var ett bra svar. Sen om något händer eller inte får man väl se. Det tråkiga med bostadsbolag är att de inte behöver vara oroliga för att inte få kunder, speciellt inte i Stockholm :) Så lite negativ publicitet kanske inte drar igång den blåslampa man skulle önskat :)