På besök i Paradiset

DSC_1836I fredags packet jag och Nanna våra väskor och begav oss till Birkaterminalen vid Stadsgården. Strax före klockan 17 klev vi ombord på Birka Paradise för tre nätter ombord. Redan den 18 mars bokade vi vår sommaresa och därför kändes den på något sätt gratis när vi väl åkte iväg. Birkas Weekendkryssning till Riga och Visby är inte så fasligt dyra. Vi kom undan med strax under 5 000 kronor för halvpenstion – frukost och middagar ombord ingick i priset. Luncherna äter man med fördel i land. Visst hade vi kunnat få resan billigare men vi tyckte att ska man spendera tre dygn ombord så bör man nog ha en något högre hyttkvalitet. Vi bodde trevligt i hytt 9264, en gansak stor tvåbäddshytt med fönster på däck 9.

När vi klev ombord fick vi inte direkt tillgång till våra hytter utan började resan med en öl och ett glas vin ute på däck. Det var riktigt skönt ute och det kändes som en trevlig start på resan. Upp i hytten och packa upp och hänga in kläder i garderoben och sedan mars mot middagsbuffén klockan 18.00. När man bokar Weekend-kryssningen kunde man välja på A la carte gånger 3 eller Buffé gånger 3. Vi valde buffén och det var ett bra val. De körde olika inriktning på buffén varje kväll. Första kvällen klassiskt smörgåsbord, andra skärgårdstema och sista kvällen medelhavsbuffé. Det var egentligen inte några jätteskillnader i innehållet. Personligen var jag mest nöjd med de första två kvällarnas mat.

Det är intressant. Svenskar klarar uppenbarligen inte av att stå i köer. Folk tränger sig, oftast helt ogenerat, och anser sig uppenbarligen ha större rätt att komma fram före alla andra. Vi fick se många olika intressanta exempel på hur man kan tränga sig fram i en matkö under våra buffékvällar.

Lördagen bjöd på ett besök i Riga. Vi gick i land och åkte shuttle-buss in till de mer centrala delarna av Riga. Vi gick runt några timmar och åt sedan lunch bestående av hamburgare på restaurangen No Problem. Det var en intressant hamburgare, framförallt eftersom den hade en lätt smak av fläskkorv. Vi återvände rätt tidigt till båten och efter dusch och klädbyte satt vi och njöt av solen på akterdäcket.

Söndagen bjöd på något sämre väder när vi ankom Visby. Vi åkte även här shuttle-buss in till centrala stan. Vi tog en tur med guidetåget runt ringmuren, gick en sväng i staden och fikade på ett fik där Nanna fick sin saffranspannkaka. Eftersom jag lyckats glömma mina kanyler ombord fick vi lov att återvända till båten innan vi gav oss i väg till fots mot en restaurang som hette Kalas. De gjorde reklam för sig på biljetterna till guidetåget och utlovade både pizza och pasta. Pasta hittade vi på menyn, vart pizzan hade tagit vägen är dock mer oklart. Nanna åt kikärtsbiffar och jag åt en noisette. När vi gick åter mot båten kom regnet och det var skönt att kliva ombord igen. Vi tog badkläderna med oss och gick upp till Paradise Beach på däck 10 där vi tillbringade nån timme med bubbelpool, badande och slappande. Sista kvällens buffé var tyvärr lite av en besvikelse. Det serverades kött som förvisso var helt okej men även en paelja som minst sagt hade en del i övrigt att önska – även om man drog bort de gröna ärtorna som jag på grund av allergi inte kan äta. Senare på kvällen var det karaoketävling uppe på Paradise Beach. Nanna deltog med ”Hur svårt kan det va?”. Vinnaren, en kille som heter Peter, var väldigt väldigt showig och måste ha någon form av koppling till event-verskamhet. Han var liksom ”för bra” på något sätt. Medverkade gjorde också en kille som hette Pelle. Han hade helt klart en mer genuin stil och det kändes som han borde blivit vinnaren men så blev det inte.

Måndag morgon anlöpte fartyget Mariehamn någon timme medan vi sov och resten av dagen tillbringades till havs. Vi åt en sen frukost och tog det sedan mest lugnt i väntan på ankomst tillbaka till Stockholm.Vi passade på att göra ett besök i tax free men det blev inget handlat, jag köpte faktiskt inte ens någon öl med mig hem denna gång. När vi gick bland parfymerna hörde vi en kille som med spruken målbrottsröst ropar övar halva butiken ”Alex! Den här luktar precis som Filip!”. Den kommentaren gav oss ett gott skratt och det var väl egentligen det enda vi fick ut av Tax Free just denna gång.

Medan tilläggningen skedde vid Stadsgården så tackade kryssningsvärden av personalen och passagerarna och önskade oss välkomna tillbaka till Birka Paradise.

Klockan 15.45 var det så dags att kliva av för den här gången. Men självklart kommer vi tillbaka snart igen – för vem vill inte tillbaka till Paradiset? ;)